Appar i skolan

Sverige sladdar i skolmätning. Svenska elevers kunskaper kan inte mäta sig med andra rika länders, visar nya mätningar.
Se Svenska Dagbladets artikel här den 11 december 2012
Svenska tioåringar allt sämre på läsning   

När jag läst den här artikeln undrade jag om och hur appar används i skolan – jag sökte på internet ”använder skolan appar”. Då hamnade jag på http://www.pedagogstockholm.se/Utveckling/Dolda-sidor/Surfplattor-och-appar-i-skolan/. Där finns en hänvisning till en ”Applista för skolan”. Jag hittade också en bra länk för att ladda ned denna Skoldatatekets ”App-samling”. Där fanns f.ö. en hänvisning till den blogg jag omnämnt tidigare – ”Skolappar.nu”.

De här länkarna och fylligare information finns på den här sidan i min egen blogg: https://macilane.wordpress.com/ipad/skoldatateket/

Om man inte har tid med detta och snabbt vill hitta en bra länkar
endera till en lekfull läsövningshjälp för sitt barn eller att lika lekfullt hjälpa sitt barn att bli duktigare på att räkna titta då på de här tre app-länkarna.

1) Happi & The Word Thief – Vem tar orden först, du eller tjuven?
https://itunes.apple.com/se/app/id564625874?mt=8&affId=2154667

och 2) Skolstil – Sätt ihop bokstäver och skapa ord, som finns här  https://itunes.apple.com/se/app/skolstil/id501307368

samt 3) om du vill hjälpa ditt barn att bli duktig på att räkna – den här länken http://nomp.se där man säger så här ”Få koll på matten,  samla poäng, medaljer och ha kul!” Nyligen blev den omnämnd på Twitter 2012-12-12 08:39

Förresten – på Pedagogstockholm finns mycket, mycket intressant att läsa om just surfplattors användning i skolan – jätteintressant! Egentligen är Pedagogstockholm det allra bästa jag funnit i det här sammanhanget.

ordtjuvenSkolstil7+

Skärmavbild 2012-12-13 kl. 10.49.46

 

Annonser

4 thoughts on “Appar i skolan

  1. Det här känns som en kluven upplevelse – å ena sidan det enormt positiva med iPad och liknande i skolan – å andra sidan det lika negativa med iPad eller motsvarande i hemmet. Hur skall detta gå?
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-surfplatta-hot-mot-barns-larande
    CITAT:
    Aktiviteterna skiftar förstås, men spel, chattar och sociala nätverk dominerar. Det saknas undersökningar om vad det är barn INTE längre gör. En viss del av ökningen för de digitala medierna beror på att barn och unga – till sina föräldrars stora irritation – har flera medier i gång samtidigt; musik, tv, Facebook och läxläsning pågår gärna parallellt och ljudligt.
    Att läsning minskar är också belagt. Professor Monica Rosén, också hon vid pedagogiska institutionen på Göteborgs universitet, har påvisat ett starkt samband mellan internets framväxt, minskad fritidsläsning och sämre läsförståelse.
    – Barnen får ett fattigare språk, kan färre ord och missar nyanser, säger Monica Rosén.
    På sikt blir konsekvenserna allvarliga.
    – Nyckeln till allt lärande är att förstå vad man läser, säger hon.
    Slut på citatet.

    Gilla

  2. När jag läste det här i artikeln, då blev jag verkligen ”bestört”.
    ”Resultaten är bekymmersamma, säger utbildningsminister Jan Björklund, som nu lanserar en extra mattetimme i veckan. Det handlar om resultaten från Pirls och Timss, två stora internationella mätningar. För fjärdeklassarna ligger mattekunskaperna på samma nivå som 2007, kvar under OECD-snittet, medan åttondeklassarna visar sämre resultat. Bland fjärdeklassare har läsförståelsen försämrats ytterligare sedan förra mätningen. Flickors läsresultat har försämrats mer än pojkarnas, men flickorna läser fortfarande bättre.”

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s