Mac-garanti?!

AppleCare Protection Plan

Ett ”komiskt” garantiförslag.

Garanti för MacMini?!?

AppleCare Protection Plan – utmärkt ”förmån” att köpa?
Jo, det kom ett mail 090109 från Apple med ett intressant erbjudande. Man påpekade inledningsvis att min ettåriga garantitid snart går ut. Jag köpte förresten min MacMini den 13 juni 2008. Apple rekommenderar nu att jag håller min datorinvestering skyddad med något som heter ”AppleCare Protection Plan”. I praktiken innebär detta att man får fri service under tre år från inköpsdatumet för sin Mac. Man får också teknisk experthjälp via telefon, ständig tillgång till resurser på webben och global reparationsservice.

I det här paketet ingår dessutom ett diagnostiserings-verktyg som heter TechTool Deluxe, som levereras från en firma, som heter Micromat. Med detta verktyg kan man även reparera datorns hårddisk-struktur och om så är nödvändigt återskapa alla bibliotek. För detta förnämliga erbjudande får man betala 1695:-.

Kort sagt:
- 3 års telefonsupport
- 3 års ”garanti” mot hårdvarufel.
- Programmet TechTool för felsökning och reparation.
Om nu reparation blir nödvändig garanterar AppleCare Protection Plan att den utförs av auktoriserade Apple-tekniker som använder riktiga originaldelar från Apple. Avtalet täcker kostnader för reservdelar och arbete i tre år från den dag du köpte datorn, det vill säga två år utöver Apples maskinvarugaranti. Avtalet inkluderar service på plats för stationära datorer och global reparationsservice för bärbara datorer och Mac mini, vilket kan vara mycket viktigt om du reser utomlands ofta. Den närmaste Apple-representanten finns i Göteborg.

Det bör dock observeras att ”Planen” inte omfattar skada orsakad av normalt slitage eller normalt åldrande av produkten.

För ordningens skull måste man nog fundera över om man inte har samma eller liknande skydd av konsumentköplagen. Då måste man ”förstås” själv bevisa att det är tillverkarens fel att det har gått sönder och att man inte själv är ansvarig för det hårdvarufel som har dykt upp. Där står förresten att man på varor inköpta efter 1 april 2005 har tre års reklamationsrätt på hårdvarufel.

Om alltså man råkar ut för att en hårddisk havererad måste man alltså bevisa att det är Apples fel och inte ens eget, vilket kan vara svårt. När det gäller en MacMini är det kanske litet enklare, eftersom det troligen är lätt att bevisa, att man inte varit inne i datorn och rotat. Att gå in det hölje, som skyddar MacMini kräver nämligen synnerliga kunskaper och specialverktyg. I manualer och alla böcker läser man förresten att det är minst sagt SVÅRT att demontera en MacMini och att man skall låta en auktoriserad Apple-montör göra sådant.

Mitt beslut har i alla fall blivit att jag INTE köper AppleCare Protection Plan.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s